Nya bilen helt klar.



Nu är nya bilen helt färdig och i drift...

Nya och gammla jourbilen!



På bilden syns gammla och nya bilen.
Onsdagen den 28 april togs bilen i bruk.
Då hade ej alla delar blivit överflyttade än men det viktigaste fanns med.
Bilen han med 3 jobb premiärkvällen / natten.

Inredning sedd från sidodörr.



Här syns inredningen från sidodörren.

Färdig inredd bil!!



Nu är all inredning monterad utom verktygsvagnen som står i gamla bilen.
Till vänster syns uttagen för starthjälp, vi använder oss av svetskabel till starthjälpskablarna
för att få mjuka och smidiga kablar.
Till höger syns ett utdragbart skruvstäd som går att dra ut ca 1m så man får en liten arbetsbänk
med ett rejält skruvstäd så man tex kan sätta fast en kompressor och flytta över delar.
Aluminiumskenorna i golvet är hållare för 3 jeepdunkar vardera.

Elcentral



Mycket kablar blir det.

Det här är elcentralen för alla påbyggnadsfunktioner.
Enkelt med alla relän och säkringar på ett ställe.

Nu har all inredning kommit i bilen



Nu sitter inredningen på plats, nu ska bara batterilådan för 24 volt byggas och
lite verktygstavlor ska monteras.
Så om ca 2-3 veckor räknar vi med att ha bilen i drift.
Mer bilder kommer snart på det färdiga bygget.

Värmaren på plats



Nu har dieselvärmaren kommit på plats.
Det är en luftvärmare så vi snabbt kan värma upp skåpet på vintern.

Inredning



Nu har vi börjat plocka i inredningen.
Modulen till höger ska vi modifiera på höjden så vi får in 3st jeep dunkar även på denna sida,
modulen till vänster går det in 3st redan. 
2st grön glykol, 2st gul glykol "VCS" får absolut ej blandas, 1st diesel och 1st motorolja.
Sen ska vi försöka få in en jeepdunk till med hydraulolja på något bra ställe.
Skivan som sticker ut på modulen till höger är utdragbar ca 1 meter på den ska vi
montera ett rejält skruvstäd, då får vi en rejäl utdragbar arbetsbänk för tyngre jobb.
Inredningen kommer från Wurth vi tänkte lägga ut lite fler bilder när den är klar.

Nu har elcentralen kommit på plats.



Nu har elcentralen blivit monterad i bilen och dom närmaste dagarna ska allt
kopplas in.
Överst är säkringar och relän till all extra utrustning, till höger syns magnetventilen som
ska reglera luften till kolvarna som vi monterar varningsljusrampen på.
Till vänster är tidrelät till innerbelysning.
Tyvär så uppfyllde inte ljusrampen från Crafttech kraven vi hade,
så nu blev det en vanlig med 6st rotellor i istället från Vision alert.

Relä och säkringshållare



Nu har det börjat kopplats en hel del på nya bilen.
Tyvär gick det bort mycket tid den här veckan på att hålla gamla bilen rullandes.
Det hela började i måndags kväll när vi var på väg till Hummelsta på ett jobb.
På E18 flygrakan började en röd lampa lysa ilsket på instrumentbrädan, det var
inget mindre en laddningslampan.
Då fanns det två alternativ antingen har generatorn lagt av eller så har remmen gått av
vilket även resulterar i att vattenpumpen ej går osv........
Tyvär så var det remmen som strukit med endast 3 månader gammal.
Se tempmätaren började vakert vandra uppåt mot det röda fältet.
Efter lite funderande så kom vi på iden att testa att slå igång dieselvärmaren den har
en elvattenpump.
Trot eller ej men det hjälpte så länge man höll sig under hundra blås så höll motorn
tempen.
Så på tisdagen så åkte det dit en ny rem, men tyvär så räckte inte det då den ej spårade
hundra.
Så den skar av även den nya remmen.
Så detta har vi bökat med hela veckan beställt fästen och remspännare samt lagat provisoriskt
så vi klarat veckans jobb. 

Dags att fundera på elinstallationen.



På schemat ovan har vi börjat fundera lite över inkopplingen på elen.
Det blir lite halvklurig installation eftersom vi har två elsystem, ett 12 volts och
24 volts system.
Vi har ett 24 volts system bara för att få ett smidigt hjälpstartssystem till
lastbilarna.
När vi nu har byggt in ett 24 volts system så har vi valt att driva all extra
utrustning på 24 eftersom vi då kan ha bilen avstängd med belysning, varningsljus
tänt utan att riskera batteritorsk i 12 volten.
Så vad vi än gör så finns det alltid ström eftersom vi har två separata system.
Men det skapar lite kladd oxå som tex D+ till 24 volts generatorn måste kopplas in
över ett relä.
Så det lär bli lite ritandes och klurandes innan det blir helt klart.
I slutet av veckan ska förhoppningsvis det mesta vara inkopplat.

Bygget går vidare.



Nu har reservhjulet kommit på plats under bilen.
Även fast det är en stor skåpbil så blir det ont om plats i bilen för
att få plats med ett reservhjul, så det blev helt enkelt till att tillverka
en enklare variant av reservhjulshållare under bilen.
Får nog dränka muttern med kopparpasta innan bilen tas i drift.
I måndags 8/2 så ritade vi det sista på inredningen ihop med Wurth.
Så nu när vi läst igenom offerten så blev det bara en ändring till och
det blev att par distanser till en hylla.
Så förhoppningsvis går orden iväg till Tyskland på torsdag.
Eldragningen i bilen har kommit igång för fullt nu så vi tänkte lägga
upp några bilder på detta snart.
Stripeningen är fortfarande inte ok, firman som stripeade ska nu beställa
mer folie för att kunna färdigställa bilen.
Väntar o väntar.......

Kompressorn till luftfjädringen på plats.



Här syns kompressorn som ska leverera luft till fjädringen.
Det var mycket pyssel innan den kom på plats och det blev bra.
Vi fick bygga om fästet flera gånger och flytta den till olika platser i
motorutrymmet för att få en så låg ljudvolym som möjligt i kupén.
Kompressorn ska kopplas in över tändningen med en tryckvakt.
På måndag kommer Wurth och vi ska beställa inredningen till bilen
Det har blivit mycket mätande och ritandes på golvet i skåpet för att
försöka få inredningen så bra som möjlig.


Diod blixtarna infällda i bakljus.



Här sýns diodblixtarna infällda i bakljusen.
Backlamporna fick stryka med för att få in dessa, men vi tänkte använda
bakre arbetslampor som backstrålkastare istället.
Vi fick även modifiera lamphållaren lite oxå men det var det värt för
en snygg och diskret montering.

Diod blixtljus för inbyggnad i strålkastare



Vi hittade en helt ny modell av blixtljus hos Premier hazard.
Dessa små diodblixtar är till för att fällas in i strålkastare eller dylikt.
Vi har valt att fälla in dom i bakljusen på bilen samt främre blinkers.
Vi väntar med spänning att prova dessa små dioder.
När vi väl fått fart på prylarna så tänkte vi länka till ett youtube klipp
så man får se hur dessa prylar fungerar..

RSS 2.0