Panel till luftfjädring och X-ljus

Nu börjar panelen för luftfjädring och x-ljus knappar ta form.
Mätaren och knappen längst till höger är till framfjädringen.
Svarta mätaren och dom två knapparna på varsin sida är till
bakfjädringen, regleras individuellt höger vänster sida.
Här kommer även kontrollamporna för 24 volts laddning och arbets / varningsljus
att fällas in.
För att få plats med denna panel fick ett dokumentfack offras.
I dom två "DIN" facken kommer stereo och knappsats för arbetsljus och varningsljus att monteras.
När vi valde bort renault stereon och valde att montera en egen med USB mm så blev man
utan klocka och yttertempmätare för dessa var intergrerade i originalstereon.
Kul med renault lösningar....
På måndag kommer Xerman och fixar det sista på stripeningen, hoppas det blir klart
så vi kan montera alla lister o handtag på bilen.
Sen fortsätter bygget med eldragning och montering av ljusramp på taket.
Montering av frontbåge.

På bilden håller Nicklas och Emil på med att montera fronbågen från Kama.
Vi valde att montera en frontbåge för att på ett enkelt sätt ha något att
fästa extraljusen i.
Sen skadar det inte att det blir snyggt.
Vi tittade på lite olika märken och typer men valet blev Kama i rostfritt.
Dom hade en snygg design samt att det blir en bra placering av x-ljusen
och det var ett bra pris på bågen.
Arbetsbelysning.

Nu har det kommit till lite arbetsbelysning och blixtljus
bak på skåpet.
Lufttank till fjädring.

Lufttanken till fjädringen monterad under bilen.
Vi passade även på att modifiera tanken med en dräneringsnippel så
det går att dränera ur fukten.
Luftfjäderbälg monterad bak

Här syns ena bakbälgen monterad.
Bälg monterad i framfjäder.

På bilden syns främre bälgen monterad i spiralfjädringen.
Till vänster om fjädern syns även den extramonterade 24 volts generatorn.
Luftfjädring från Karnag.

På bilden syns en del av luftfjädringskomponenterna från Karnag.
Eftersom bilen kommer att gå med i stort sett fullt lass hela tiden behövs
det en hjälpfjädring till den vanliga fjädringen.
Vi valde luftfjädring som lösning eftersom den är justerbar och ger en
mjuk och bra komfort.
Vi har uppgraderat fjädringen till den nya bilen med en kompressor.
På den gamla bilen fick vi fylla på luft via nipplar i skåpet.
Så det var lite kladdigt att behöva tryckluft och luftpåfyllare varje gång
vi ville justera trycket.
Så vi tror att detta blir en mycket bra lösning.
Färdigt fäste till extra generator monterat och klart

Nu sitter extrageneratorn på plats med ett "hemmasnickrat" fäste.
Bara att vänta på att det kommer i lite el i bilen samt 2 batterier till så det går
att koppla in generatorn och hänga på remmen och testköra den.
Färdigt generator fäste.

Generatorfästet justerat, färdigbyggt och målat.
Klart för att monteras på bilen.
Inpassning av extragenerator

På bilden syns remskiva och extragenerator monterad bakom motorn för att passas in så
kilremmen spårar och allt blir rakt.
Det finns inte många mm till övers i motorutrymmet!!
Dags för utmaning nummer 1....

Nu börjar det jobbiga med att försöka få dit en extragenerator som laddar 24 volt.
Eftersom vi ska ha 24 volts starthjälp på bilen, sen kör vi all extra utrustning på 24 volt
då kan man ha bilen avstängd när vi jobbar och ändå inte få batteritorsk i bilens vanliga startbatteri.
Det finns plats för extra utrustning på mastern som tex generator eller kompressor till kylaggregat eller
dylikt men då får man ingen AC och det vill väl alla ha?
Så det blev till att gnugga geniknölarna ordentligt och bygga ett eget fäste för en extra
generator samt montera en extra remskiva på vevaxeln.
På bilden syns den extra remskivan som är monterad på en egenhändigt tillverkad axeltapp som skruvats fast
med längre skruv på vevaxeln, innanför sitter original remskiva.
Nyfolierad bil...

Nu har bilen kommit tillbaka från folieringen och vi har även hunnit montera lite
arbetsbelysning på sidorna och bak.
Tyvär så blev ej resultatet av folieringen vad vi väntat oss.
Som man ser på bilden så är firmatexten monterad i fel ruta på bilen, skulle
ha suttit i rutan framför på sidodörren så den fick plats i rutan.
Sen hade vi demonterat alla lister och lysen handtag mm för att få in folien snyggt bakom.
Men på sidorna så räcker inte folien ner bakom listerna, det blir en retfull cm som saknas.
Så nu väntar vi på att Xerman ska komma och räta till misstagen vilket dom lovat.
Dealen var efter mellandagarna, vi har fortfarande inte sett röken av dom och nu är det 14 jan.
Dags att ringa och tjata på måndag kanske.
Skulle vara skönt att få på lister och handtag så det går att komma in o ut ur bilen på ett normalt sätt.
På tisdag 19/1 kommer det en kille från Wurth och går igenom verkstadsinredningen till skåpet.
Våran nuvarande trotjänare.

En lätt sliten Renault som rullat med fullt lass i 37000 mil.
Bilen är utrustad med 24 volt starthjälp, luftkompressor, verktyg för låsöppning,
hydraulslang kopplingar mm till bakgavelhissar och dubbelplan.
Diesel olika oljor och kylvätskor mm.
Samt även dom vanligaste reservdelarna som orsakar driftstopp.
ROST!!

Det första vi hittar när vi tar dän listerna på bilen är rost på bakdörrna.
Vad säger man sprillans ny bil och redan börjat rosta.......
Bilen nerplockad för foliering..

Nu när dom mörka månaderna har infunnit sig lyser flitets lampa på WIST verkstad. Nu har bilen plockats ren från lister lysen och diverse anna plast för att skickas iväg på foliering. Bilen klistras med en heltäckande plastfilm istället för lack. Firman som ska utföra detta är Xerman i Västerås.