Relä och säkringshållare



Nu har det börjat kopplats en hel del på nya bilen.
Tyvär gick det bort mycket tid den här veckan på att hålla gamla bilen rullandes.
Det hela började i måndags kväll när vi var på väg till Hummelsta på ett jobb.
På E18 flygrakan började en röd lampa lysa ilsket på instrumentbrädan, det var
inget mindre en laddningslampan.
Då fanns det två alternativ antingen har generatorn lagt av eller så har remmen gått av
vilket även resulterar i att vattenpumpen ej går osv........
Tyvär så var det remmen som strukit med endast 3 månader gammal.
Se tempmätaren började vakert vandra uppåt mot det röda fältet.
Efter lite funderande så kom vi på iden att testa att slå igång dieselvärmaren den har
en elvattenpump.
Trot eller ej men det hjälpte så länge man höll sig under hundra blås så höll motorn
tempen.
Så på tisdagen så åkte det dit en ny rem, men tyvär så räckte inte det då den ej spårade
hundra.
Så den skar av även den nya remmen.
Så detta har vi bökat med hela veckan beställt fästen och remspännare samt lagat provisoriskt
så vi klarat veckans jobb. 

Dags att fundera på elinstallationen.



På schemat ovan har vi börjat fundera lite över inkopplingen på elen.
Det blir lite halvklurig installation eftersom vi har två elsystem, ett 12 volts och
24 volts system.
Vi har ett 24 volts system bara för att få ett smidigt hjälpstartssystem till
lastbilarna.
När vi nu har byggt in ett 24 volts system så har vi valt att driva all extra
utrustning på 24 eftersom vi då kan ha bilen avstängd med belysning, varningsljus
tänt utan att riskera batteritorsk i 12 volten.
Så vad vi än gör så finns det alltid ström eftersom vi har två separata system.
Men det skapar lite kladd oxå som tex D+ till 24 volts generatorn måste kopplas in
över ett relä.
Så det lär bli lite ritandes och klurandes innan det blir helt klart.
I slutet av veckan ska förhoppningsvis det mesta vara inkopplat.

Bygget går vidare.



Nu har reservhjulet kommit på plats under bilen.
Även fast det är en stor skåpbil så blir det ont om plats i bilen för
att få plats med ett reservhjul, så det blev helt enkelt till att tillverka
en enklare variant av reservhjulshållare under bilen.
Får nog dränka muttern med kopparpasta innan bilen tas i drift.
I måndags 8/2 så ritade vi det sista på inredningen ihop med Wurth.
Så nu när vi läst igenom offerten så blev det bara en ändring till och
det blev att par distanser till en hylla.
Så förhoppningsvis går orden iväg till Tyskland på torsdag.
Eldragningen i bilen har kommit igång för fullt nu så vi tänkte lägga
upp några bilder på detta snart.
Stripeningen är fortfarande inte ok, firman som stripeade ska nu beställa
mer folie för att kunna färdigställa bilen.
Väntar o väntar.......

Kompressorn till luftfjädringen på plats.



Här syns kompressorn som ska leverera luft till fjädringen.
Det var mycket pyssel innan den kom på plats och det blev bra.
Vi fick bygga om fästet flera gånger och flytta den till olika platser i
motorutrymmet för att få en så låg ljudvolym som möjligt i kupén.
Kompressorn ska kopplas in över tändningen med en tryckvakt.
På måndag kommer Wurth och vi ska beställa inredningen till bilen
Det har blivit mycket mätande och ritandes på golvet i skåpet för att
försöka få inredningen så bra som möjlig.


Diod blixtarna infällda i bakljus.



Här sýns diodblixtarna infällda i bakljusen.
Backlamporna fick stryka med för att få in dessa, men vi tänkte använda
bakre arbetslampor som backstrålkastare istället.
Vi fick även modifiera lamphållaren lite oxå men det var det värt för
en snygg och diskret montering.

Diod blixtljus för inbyggnad i strålkastare



Vi hittade en helt ny modell av blixtljus hos Premier hazard.
Dessa små diodblixtar är till för att fällas in i strålkastare eller dylikt.
Vi har valt att fälla in dom i bakljusen på bilen samt främre blinkers.
Vi väntar med spänning att prova dessa små dioder.
När vi väl fått fart på prylarna så tänkte vi länka till ett youtube klipp
så man får se hur dessa prylar fungerar..

RSS 2.0